8 leden RCAV fietsen naar Normandië.

Schilde, 15 september 2023

Op vrijdag 15 september 2023 vertrekken 8 enthousiaste vrienden van de Rotaryclub Antwerpen Voorkempen voor een tocht van circa 800 kilometer naar Deauville in Normandië.

Ze vertrekken vanuit het Woonzorgcentrum Sint Lodewijk in Schilde –  ‘s Gravenwezel. Voor de start zal eerst nog een duofiets worden overhandigd aan het woonzorgcentrum die gesponsord werd door een vorige activiteit (zie bijlage)  van de Rotaryclub, nl. de autorally van juni j.l.

De sportievelingen fietsen om geld in te zamelen voor de Voedselbank in Wijnegem, Trapkenoep vzw.

De route loopt over 8 etappes van telkens 100 tot 120 kilometer. Het uitgestippelde traject loopt over Gent, Duinkerke, Le Touquet en dan terug naar het binnenland tot Beauvais. Over Rouen gaat het terug richting kust om via Le Havre te eindigen in Deauville.

Bij de aankomst op vrijdag 22 september, wachten de overige leden van de club “hun fietsploeg” op.

Tijdens de reis worden de fietsers begeleid door een wagen met twee leden die instaan voor de bevoorrading en het bagagetransport.

Eén van de opvallendste deelnemers is Dirk Bauwens, de burgemeester van Schilde, lid van de Rotaryclub en die voor de derde maal meefietst.

Het doel van de tocht is om geld in te zamelen voor de Voedselbank Trapkenoep die voedselpakketten uitdeelt. Vele mensen schuiven tweemaal per week aan om een pakket in ontvangst te nemen.

Trapkenoep vzw werd opgericht in 2017 en  is gelegen langs de Krijgsbaan, vlakbij het Wijnegem Shopping Center.

Via sponsoring hopen de Rotariërs € 10 000 in te zamelen voor de strijd tegen de armoede.

Voor alle duidelijkheid,  de deelnemers betalen hun eigen kosten volledig zelf. De sponsorgelden en giften gaan integraal naar Trapkenoep vzw.

De fietsvrienden zijn niet aan hun proefstuk toe. Zij fietsten vroeger al voor het goede doel naar het noorden (Kopenhagen), oosten (Berlijn)  en zuiden (Lyon); telkens  circa 900 km trappen voor het goede doel.

“Wat is er leuker dan met enkele vrienden je schouders te zetten onder een mooi project”, vertelt één van de deelnemers.  Het enthousiasme van familie en vrienden en vele sympathisanten heeft hun engagement alleen nog groter gemaakt.

Het startschot wordt ook deze keer gegeven door Edwig Van Hooydonk,  voormalig profwielrenner die 2 maal de Ronde Van Vlaanderen won en bekend stond als ‘Eddy Bosberg’, omdat hij bij zijn beide overwinningen telkens een beslissende demarrage plaatste op de Bosberg, traditioneel de laatste helling voor de aankomst.

Van Hooydonk is tevens recordhouder met 4 overwinningen in de Brabantse Pijl.

Bij de start van de tocht zullen  leden van de Schildense wielertoeristenclub “Blijf Jong Schilde”, de Rotaryfietsers tijdens de eerste kilometers vergezellen.

De thuisblijvers kunnen het relaas van de rit volgen via de website van de club, die dagelijks zal aangevuld worden met een dagverslag : www.iksteunrotary.be

Dit zijn de namen van de deelnemende fietsers:

Louis Hanjoul uit Schilde, (voorzitter Rotaryclub Antwerpen Voorkempen)

In de volgwagen:

Voor steun of meer informatie  zie website: www.iksteunrotary.be

Voor verdere vragen, kan u terecht bij Roger Degrieck
Mail: roger.degrieck@telenet.be